Grotere bedrijven hebben over het algemeen een afdeling administratie of een afdeling die alle financiële zaken oppakt. Ze versturen de facturen voor de geleverde diensten of producten naar afnemers, maar ze voeren ook de kosten in. Bijvoorbeeld de kosten voor de inkoop, personeelskosten en diverse andere gemaakte kosten. Aan het einde van het kwartaal doen ze vervolgens BTW aangifte en dergelijke.
Bij kleinere bedrijven en ZZP’ers werkt dit vaak anders. Vaak zie je dat de eigenaar de boekhouding zelf voert in plaats van een boekhoudkantoor. Dit is ook helemaal niet super ingewikkeld. Er zijn diverse bedrijven die mooie software hebben ontwikkeling om het kleine bedrijven heel eenvoudig te maken de boekhouding te doen. Vaak kost het echter wel een hoop tijd. En die tijd kun je als ondernemer over het algemeen een stuk beter gebruiken. Ondernemers hebben doorgaans maar weinig tijd en de tijd die ze hebben, moeten ze dan ook zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Boekhouder belastingaangifte laten doen
Als je nog niet op het punt bent dat je iemand aan wilt gaan nemen voor je boekhouding of administratie, maar het ook niet zelf wilt blijven doen, dan is een boekhouder inschakelen een goed plan. Een boekhouder kan bijvoorbeeld de belastingaangifte voor je verzorgen. Denk daarbij aan de BTW aangifte, VPB aangifte (in het geval je een B.V. hebt) en de persoonlijke inkomstenbelasting. Allemaal zaken die over het algemeen een hoop tijd kosten voor een ondernemer.
Daarom is het uitbesteden van deze zaken aan een boekhouder tarieven zeker geen gek idee. Je zult er niet alleen tijd mee besparen, maar mogelijk ook geld. Alhoewel de software vaak ook wel tips geeft over belastingen, weet een boekhouder deze regels natuurlijk allemaal uit zijn hoofd. Als jij iets over het hoofd ziet op het gebied van de belastingen kan je dat een hoop geld schelen!